13 julio, 2008

La doctrina del xoc, Naomi Klein, 2007

No podia evitar llegir aquesta novel·la. Sé que molts dels que vau llegir "no logo" vau quedar tan escarmentats com jo del partidisme descarat i la falta d'estructura narrativa del primer llibre de Naomi Klein, però no puc evitar donar una segona oportunitat si hi ha alguna cosa que despunta. No Logo era un totxo a partir dela plana 400, però admeto que les primeres 400 em van informar i entretenir en sobremanera; i per això mereixia que em comprés aquest.
Millora francament visible: de les 610 pàgines, només les darreres 50 son com les últimes 200 de No logo. La resta és un anàlisis documentat (partidista, per suposat) i rigorós del que l'autora veu com la gran conspiració del capitalisme contra la humanitat. Em serveix de contrapès al llibre de Sala Martí sobre el capitalisme per a no capitalistes (està comentat en algun lloc de les 375 (!!!) entrades del blog). Quan el vaig llegir, instintivament sabia que el que deia Sala Martí no era correcte: no es pot fer evolucionar una societat desestructurada, infra-ensenyada i sense comerç potent a base de treure els aranzels a les importacions i permetre la invasió dels productes extrangers, adobat amb la creació d'empreses de serveis amb salaris mínims que no confien en els locals per dur a terme les feines de responsabilitat. No ho veia clar i crec que el llibre de Klein és el contrapès perfecte. Em dona els arguments que passats per la trituradora ideològica del meu cervell inquiet poden constituir una base de pensament.
Evidentment heu de descartar tota la resta en el que Klein dona suport a les donacions d'efectiu provinent d'origenns incerts per part d'Herzbol·la a les familíes del Liban. Jo no crec poder anar tan lluny. El fi no justifica els mitjans de cap de les dues bandes. De tota manera és una lectura interessant, instructiva i LLARGA (m'he passat quasi 2 mesos per llegir-lo, en part pel canvi d'hàbits de lectura i en part perquè requeix més neurona de la normal. Espero poder tornar al ritme habitual durant l'estiu!)

Etiquetas: